· Πώς η Ρωσία ξεπέρασε τις δυτικές κυρώσεις ή πώς δεν μαθαίνει η Δύση..



·         Πώς η Ρωσία ξεπέρασε τις δυτικές κυρώσεις ή πώς δεν μαθαίνει η Δύση..

Το πιο ευδιάκριτο σημείο αξιολόγησης των δυτικών προθέσεων τζαι ελπίδων στην Ουκρανική διαμάχη ήταν η στρατηγική οικονομικής απομόνωσης της Ρωσίας, μέσω των κυρώσεων. Οι δυτικοί ηγέτες ήταν πανηγυρικά ξεκάθαροι για τις προσδοκίες τους..

Θκυο χρονιά συν, μετα, η εικόνα εν ξεκάθαρη για την αποτυχία της Δύσης... Οικονομικά, η Ρωσία όχι μόνο έχει οικονομική ανάπτυξη, ξεπερνώντας τζαι στις ευρωπαϊκές χώρες, αλλα όπως καταγράφει η πιο κάτω ανάλυση, η Ρωσία ανέπτυξε τζαι αναπτύσσει με επιτάχυνση έργα, τα οποία δημιουργούν ασιατικούς διαδρόμους για την μεταφορά αγαθών τζι πρώτων υλών...

Τζαι τούτα τα δίκτυα δημιουργούν ουσιαστικά ένα είδος διασύνδεσης, η οποία αφήνει εκτός την Δύση. Όϊ μόνο σαν συμμετοχή, αλλά τζαι σαν ντε φάκτο αποκλεισμός από τους νέους γεωγραφικά ασιατικούς διαδρόμους επικοινωνίας τζαι εμπορίου...

Μερικά που τούτα τα έργα υπήρχαν σαν πλάνα προηγουμένως, αλλά η φάση του πολέμου, η οποία για την Ρωσία βιώθηκε τζαι βιώνεται, σαν ζήτημα γεωπολιτικής αυτονομίας που την Δύση, επιταχύνει τα έργα σαν «προϊόντα της ανάγκης» πκιον...

Η αποτυχημένη απόπειρα των δυτικών, εν ήταν όμως κάτι μη προβλέψιμο... Η ιδέα των κυρώσεων έτσι τζαι αλλιώς εν επέτυχε σε ανατροπές καθεστώτων τζαι αλλού προηγουμένως στην εποχή μας... Τζαι υπάρχει τζαι το ιστορικό παράδειγμα της Γερμανίας τζαι της Ιαπωνίας στον Μεσοπόλεμο... Οι κυρώσεις έχουν σαν συνέπεια την κατασκευή μηχανισμών [τζαι τεχνολογική επένδυση τζαι δημιουργικότητα] αντιμετώπισης των ελλειμάτων. Ουσιαστικά, η υπερχρηση των κυρώσεων οδηγά στην απώλεια επιρροής τζήνων που τα επιβάλουν μακροχρόνια...

«Invention is the mother of necessity, and Russia’s response to largely Western-imposed economic and trade sanctions has shown the extent of that inventiveness.  While enduring attritive punishment in its Ukraine campaign, the war remains sustainable for the Kremlin.  The domestic economy has not collapsed, despite apocalyptic predictions to the contrary.  In terms of exports, Russia is carving out new trade routes, a move that has been welcomed by notable powers in the Global South.

One of the chief prosecutors of sanctions against Moscow was initially confident about the damage that would be caused by economic bludgeoning.  US President Joe Biden, in February 2022, insisted on the imposition of measures that would “impair [Russia’s] ability to compete in a high-tech 21st century economy.”  The Council of the European Union also explained that the move was intended to weaken Moscow’s “ability to finance the war and specifically target the political, military and economic elite responsible for the invasion [of Ukraine].”

In all this, the European Union, the United States and other governments have ignored a salient historical lesson when resorting to supposedly punitive formulae intended to either deter Russia from pursuing a course of action or depriving it of necessary resources.  States subject to supposedly crushing economic measures can adapt, showing streaks of impressive resilience.  The response from Japan, Germany and Italy during the 1930s in the face of sanctions imposed by the League of Nations provide irrefutable proof of that proposition.  All, to a certain extent, pursued what came to be known as Blockadefestigkeit, or blockade resilience.  With bitter irony, the targeted powers also felt emboldened to pursue even more aggressive measures to subvert the restraints placed upon them.

By the end of 2022, Russia had become China’s second biggest supplier of Russian crude oil.  India has also been particularly hungry for Russian oil.  Producing only 10% of domestic supply, Russia contributed 34% of the rest of Indian oil consumption in 2023.

Trade routes are also being pursued with greater vigour than ever.  This year, progress was made between Russia and China on a North Sea Route, which straddles the Atlantic Ocean and the Pacific Ocean, running from Murmansk on the Barents Sea to the Bering Strait and the Far East.  ...

 While that agreement will operate to Russia’s frozen north, another transport route has also received a boosting tonic.  Of late, Moscow and New Delhi have been making progress on the 7,200-kilometre International North-South Transport Corridor (INSTC), which will run from St. Petersburg in northwestern Russia to ports in southern Iran for onward movement to Mumbai.  While the agreement between Russia, Iran and India for such a multimodal corridor dates back to September 2000, the advent of sanctions imposed in the aftermath of the Ukraine War propelled Moscow to seek succour in the export markets of the Middle East and Asia. As staff writers at Nikkei point out, the shipping route will not only bypass Europe but be “less than half as long as the current standard path through the Mediterranean Sea and the Suez Canal.”  ....

 Despite the frightful losses being endured in the Russia-Ukraine war, it is clear, at least when it comes to using economic and financial weapons, that Moscow has prevailed.  It has outfoxed its opponents, and, along the way, sought to redraw global trade routes that will furnish it with even greater armour from future economic shocks.  Other countries less keen to seek a moral stake in the Ukraine conflict than pursue their own trade interests, have been most enthusiastic.»

Binoy Kampmark was a Commonwealth Scholar at Selwyn College, Cambridge. He lectures at RMIT University, Melbourne. Email: bkampmark@gmail.com

https://www.counterpunch.org/2024/09/12/bypassing-sanctions-russia-trade-routes-and-outfoxing-the-west/

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Επίπεδο γελοιότητας με το συμπάθκειο – τα κοπελλούθκια του Χριστοδουλίδη πρέπει να πηαίνουν σχολείο με κρατική επιχορήγηση;

· Βοηθώντας τον Αριστο Μιχαηλίδη να μάθει νάκκον την ιστορία του Γρίβα με τεκμήρια του ίδιου..

Μια απλή ερώτηση είναι: Ο Χάρης Γεωργιάδης έσιει συμφέροντα σε επενδυτικό ταμείο που συνδέεται με τραπεζιτικά συμφέροντα;