Ένα σχόλιο για την χαμένη ποικιλία/πλούτο της κυπριακής ανθρωπολογίας. Για την Παναγία την χόρτενη.. :)



 Ένα σχόλιο για την χαμένη ποικιλία/πλούτο της κυπριακής ανθρωπολογίας. Για την Παναγία την χόρτενη.. :)

Ο τρόπος που εισήχθηκε η νεωτερικότητα στην Κύπρο [μέσα από την αποικιοκρατία αλλά τζαι τις εθνικές ρητορικές σαν «φαντασίωση εκμοντερνισμού» όπως το κωδικοποίησε η R. Bryant] οδήγησε σε ένα είδος πολιτισμικής γενοκτονίας τον παραδοσιακό «κοσμο της Κύπρου». Θα είχε αντικατασταθεί αναπόφευκτα στα πλαίσια του εκμοντερνισμού. Αλλά η βίαια παραγνώριση του από τους εισαγόμενους [αντί την εξέλιξη τοπικών νεωτερικών μορφών] οδήγησε τζαι σε μια απώλεια, που αναπόφευκτα θα συζητηθεί τζαι ίσως επανορθωθεί εν μέρει στην μεταμοντέρνα μας μετάβαση. Μέρος του παραδοσιακού κόσμου διασώθηκε εν μέρει σαν αντίσταση στον εισαγόμενο εθνικισμό - όπως δείχνει η σημερινή τουρκοκυπριακή εμπειρία ή το μένος των ελλήνων εθνικιστών ενάντια στην κυπριακή γλωσσική μορφή από την δεκαετία του 1960 – γιατί «ματαίωσε την ένωση»/προσάρτηση κατά την ρητορική τους...

Ο παραδοσιακός κόσμος δεν ήταν απλώς ένας μονοδιάστατος κόσμος του άσπρου μαύρου... Κουβαλούσε κωδικοποιημένα στοιχεία τζαι σύμβολα πολλών εποχών τζαι πολιτισμών. Της Κύπρου σαν μέρος του ευρύτερου κόσμου της ανατολικής Μεσογείου. 

Εν μέρει αναλυτικά μέρος τούτου του πλούτου θα μπορεί να επανεκτιμηθεί μέσα από την ανθρωπολογική αναλυτική ερμηνεία αυτού που ονομαζόταν κάποτε «Λαογραφία»... Αρκετά εν κωδικοποιημένα στην γλώσσα, αλλά τζαι στα τοπωνύμια.

 Η δουλειά του Μ. Σαββίδη  είναι βάλσαμο μερικές φορές σε αυτό το πλαίσιο..

αναδημοσιεύουμε ένα προσφατο σχόλιο του...

Μιχαλακης Σαββιδης

ΤΑΞΙΔΙΑ ΚΑΙ ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΣΤΗ ΚΥΠΡΟ ΚΑΙ ΛΕΒΑΝΤΙΝΗ

Χαρτογραφώ το Τρόοδος εδώ και έξη χρόνια και ένα από τα βασικότερα στοιχεία που αποτυπώνονται είναι φυσικά οι εκκλησίες. Έχω προσέξει ότι τα δυο πιο κοινά ονόματα που είναι αφιερωμένες οι εκκλησίες είναι της Παναγίας και του Αγίου Γεωργίου.

Υπάρχουν φυσικά και ασυνήθιστοι άγιοι όπως ο Άγιος Αβακούμ, Αγιά Ελισάβετ, Άγιος Ρηγίνος και αρκετοί άλλοι. Στην Καρπασία υπάρχει ο Άγιος Κουκκουφκιάος και στην Πάφο εκκλησία αφιερωμένη στην Παναγία την Χόρτενη ή του Χόρτου. Φήμες λένε ότι ήταν προστάτιδα της καλλιέργειας της κάνναβης που ευδοκιμούσε στον τόπο μας πριν της απαγόρευση από τους Άγγλους.

Το πιο παράδοξο είναι ότι εκκλησίες αφιερωμένες στον Χριστό ελάχιστες υπάρχουν. Η πιο φημισμένη είναι του Χρυσοσώτηρος στην Ακανθού. Δεν σας φαίνεται αυτό παράξενο? Σαν χριστιανοί να μην έχουμε εκκλησίες αφιερωμένες στο Χριστό αλλά στην Παναγία? Υπάρχει εξήγηση αλλά την αφήνω κοντά σας!

(Στην φωτογραφία η Παναγία η Χόρτενη)


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η υποθεση της κ. Γιαννάκη φαίνεται να μετατράπηκε, με τις αντιδράσεις της [τζαι των εκ των φαινομένων, υποστηρικτών της], σε υποψία σαν σύμπτωμα διαπλοκής... το οποίο ενισχύεται από ένα είδος άγχους για λογοκρισία από.. τους «υπερασπιστές»..

Επίπεδο γελοιότητας με το συμπάθκειο – τα κοπελλούθκια του Χριστοδουλίδη πρέπει να πηαίνουν σχολείο με κρατική επιχορήγηση;

· Η Γιαννάκη, όπως ήρταν τα πράματα Χριστοδουλίδη, εν εσένα που εκθετει, με το δημοσιογραφικό δίκτυο που φαίνεται να πλάκωσε για να στηρίξει/προωθήσει τουτο που φαινεται σαν συγκάλυψη...