Ούτε καν 200 μέτρα προστατευόμενης ζώνης για τις θαλασσινές σπηλιές δεν μπορούν να εξασφαλίσουν …κατά τα άλλα, τώρα ξύπνησαν στο άλλο ξεχείλωμα της παραβίασης των κοινών, στο Παραλίμνι..



Καθώς η εικόνα της παραβίασης των κοινών από τα ιδιοτελή και διαπλεκόμενα [με την πολιτική εξουσία - η/και το μιντιακο κατεστημένο] οικονομικά συμφέροντα διαχέεται-
τα δίκτυα της κυβέρνησης, όπως ο Πολίτης, προσπαθούν να δημιουργήσουν πανικό στην Πέγεια και να ξεπλύνουν τις επαύλεις που κτίζονται
[αλλά εδώ ούτε καν το ονομα Λεπτός δεν τολμούν μερικοί να γράψουν]



Παραλίμνι πριν 3 μήνες, στην τοποθεσία Κάππαρης, Παραλίμνι[1]

Η εσωτερική αντιπαράθεση για τις παραλίες αλλα και ευρύτερα για την διάχυτη πια τάση ιδιωτών να υφαρπάζουν χώρους των κοινών, και με την βοήθεια της διαπλοκής να προσπαθούν να τους νομιμοποιήσουν, παραμένει στο κέντρο της πολιτικής συζήτησης και κοινωνικής δυσφορίας. Η κυβέρνηση σε μια προσπάθεια να μειώσει την ένταση της κριτικής, αποφάσισε [με την ανακοίνωση της απόρριψης του έργου στο Πέρα Πεδί] να επέμβει σε ένα ακόμα χώρο οπού υπάρχουν καταγγελίες εδώ και μία πενταετία…και αυτό ήταν μια σαφής νίκη των προσπαθειών να αναδειχθούν οι παραβάσεις και παρατυπίες…

Στρατηγική συγκάλυψης 1: Λογοκρίνοντας τις εταιρείες που εμπλέκονται…Υποχωρώντας μεν στο Παραλίμνι αλλα επιμένοντας στις επαύλεις για τους ημέτερους στην Πέγεια….τα ονόματα των οποίων λογοκρίνονται σχεδόν κωμικά πια από τα mainstream MME: ιδού οι ευθύνες και οι εταιρίες που δεν επιτρέπεται να αναφέρονται

Στην Πέγεια όμως η κυβέρνηση κρύβεται πίσω από τις προηγούμενες παρατυπίες για να σφραγίσει την προνομιακή παραχώρηση στους ημέτερους. Τα ΜΜΕ συνεχίζουν το κωμικό κρυφτούλι για το ποιοι κρύβονται πίσω από την παραβίαση του χώρου των θαλασσιών σπηλιών για να κτίσουν επαύλεις [και μιλάμε για 200 μέτρα από την θάλασσα – και ούτε αυτά δεν φαίνεται να μπορούν να τα προστατεύσουν]. Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πάντως έχει αρχίσει η δημοσίευση αλλά στα mainstream media το μακρύ χέρι της διαπλοκής φαίνεται ότι ακόμα λογοκρίνει. Ιδού μια καταγραφή στο ίντερνετ [είχε δημοσιευτεί και στο προηγούμενο τεύχος της Δ.Α[2] σχετικά τεκμήρια για το ποιοι είναι οι επιχειρηματίες και τις σχέσεις τους με τον ΔΗΣΥ]. Αναδημοσιεύουμε την αναφορά της Μαρίας Χρ. Δεισδαιμόνας [3 συνεχόμενα σχόλια]…

Μαρία Χρ. Δεισδαιμόνα Εσωτερικη πληροφορηση:
Από τον Μάρτιο του 2017 μέχρι τον Μάρτιο του 2018, χορηγήθηκαν τρεις περιβαλλοντικές εγκρίσεις και πολεοδομικές άδειες: (1) έξι επαύλεις με πισίνες και βιολογικό σταθμό επεξεργασίας λυμάτων της εταιρείας
Zelima Holdings Ltd (θυγατρική της εταιρείας Leptos Estates Ltd - δηλαδή, του κουμπάρου του Αβέρωφ), (2) 9 επαύλεις με πισίνες και βιολογικό σταθμό επεξεργασίας λυμάτων της εταιρείας Celicandia Ltd (θυγατρική της εταιρείας Korantina Homes Ltd - χρηματοδότριας εταιρείας του ΔΗΣΥ) και (3) 44 επαύλεις με πισίνες, 2 βιολογικούς σταθμούς επεξεργασίας λυμάτων και ένα ξενοδοχείο 5 αστέρων, 8 ορόφων και 168 κλινών της εταιρείας Korantina Homes Ltd (επίσης χρηματοδότριας εταιρείας του ΔΗΣΥ

Μαρία Χρ. Δεισδαιμόνα και πέρα από χρηματοδότριες εταιρείες του ΔΗΣΥ, οι εταιρείες Celicandia Ltd και Korantina Homes Ltd είναι χρηματοδότριες εταιρείες της πρόσφατης προεκλογικής εκστρατείας του Νίκαρου, αλλά ακόμα δεν δημοσιεύτηκε το "πόθεν έσχες" της εκστρατείας
Μαρία Χρ. Δεισδαιμόνα Νίκαρος προεκλογική εκστρατεία βασικός χρηματοδότης επαρχίας Πάφου η εταιρεία Korantina Homes Ltd / Celicandia Ltd
Να καταγραφεί σαν συγκριτικό παράδειγμα ότι όταν απειλείτο η κατεδάφιση του Ριαλτο στην Λεμεσό την δεκαετία του 1990,  η δημοσιοποιηση του ονόματος του ιδιοκτήτη, οδήγησε σε συζήτηση και κοινά αποδεκτή λύση-μεσολάβηση…Μερικοί φοβούνται την δημόσια πίεση από την δημοσιοποίηση προφανώς….Και  ο λεμεσιανός επιχειρηματίας είχε προφανώς σχετική ευαισθησία..

Στρατηγική συγκάλυψης 2: καλλιέργεια πανικού μέσω Μετατόπισης  [Πολίτης]
Η συγκάλυψη είναι ένα – αλλα μερικοί προσπάθησαν επίσης να ενισχύσουν και τις τοπικές αντιδράσεις παίζοντας με τον φόβο ότι θα επηρεαστούν όλοι οι ιδιοκτήτες γης στην ευρύτερη περιοχή Πεγειας. Ο Πολίτης ήταν το όργανο μέσα από το οποίο έγινε η συγκεκριμένη προσπάθεια την περασμένη Δευτέρα.



Η εικόνα που δόθηκε στο πρωτοσέλιδο είναι ενός συνολικού παγώματος – αντι να εστιαστεί η συζήτηση στην παράκτια ζώνη που περιλαμβάνει τις θαλασσινές σπηλιές και στην οποία δεν θα έπρεπε να δοθούν εγκρίσεις…Η συνηθισμένη μετατόπιση [ανάλογες υπήρχαν και στον Ακάμα] από όσους έχουν συμφέροντα και προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν τους ντόπιους – έστω και με παραπλανήσεις..
Η προσπάθεια μετατόπισης ήταν από την αρχή εκεί. Μόλις διαφάνηκε το μέγεθος της κοινωνικής δυσφορίας αμέσως, σαν σε αυτοματισμό, ο μηχανισμός του ΔΗΣΥ προσπάθησε να βρει άλλον «ένοχο» - πέρα από τους ημέτερους. Ετσι έριξε στην πίστα τον Πατσαλίδη που πέρασε νομοθεσία λίγο πριν την ολοκλήρωση της θητείας του στις αρχές του 2008. Μετά, όταν και αυτό άρχιζε να ξεφτίζει [επί διακυβέρνησης Αναστασιάδη δόθηκαν οι άδειες], αναδείχθηκε μέσω αρχειακού υλικού του ΕΤΕΚ ότι ο αρχικός καθορισμός της παραθεριστικής ζώνης στις θαλασσινές σπηλιές έγινε για την εξυπηρέτηση ενός άλλου μεγάλου ντιβέλοπερ, του Αρίστο, επί διακυβέρνησης Κληρίδη. Συνεπώς, και πάλι ο ΔΗΣΥ φαίνεται να εξυπηρέτησε ημέτερους.

Είναι όντως ύποπτη η εμμονή και η προσπάθεια λογοκρισίας για τα συμφέροντα του Λεπτού και της εταιρείας που χρηματοδοτεί τον ΔΗΣΥ..

Η σύγκλιση των δυναμικών: εσωτερικό κίνημα και εξωτερική πίεση για εφαρμογή των οδηγιών της ΕΕ
Το πρόβλημα βέβαια της εξουσίας δεν είναι μόνο εσωτερικό – η διογκούμενη δυσφορία που εστιάζεται τωρα στις θαλασσινές σπηλιές και διαχέεται από εκεί – αλλα και εξωτερική. Ήδη αναμένεται τον Απρίλιο επίσκεψη από την ΕΕ…

Και με δεδομένο ότι οι παρατυπίες στην Κύπρο αυξάνονται γεωμετρικά με το σημερινό καθεστώς [και για την οικολογία αλλα και ευρύτερα – όπως το ξέπλυμα κοκ] η πίεση ειναι διπλή: και αυτή η διπλή πίεση [εσωτερική και εξωτερική] φαίνεται να λειτουργει προς την επιτυχημένη αποτροπή όπως φάνηκε και με την παρέμβαση του υπουργείου εσωτερικών στο Παραλίμνι. Βέβαια η διαπλοκή θα συνεχίσει να πιέζει επίσης – δεν ειναι τυχαία η άρνηση της κυβέρνησης να συζητήσει καν το θέμα παγώματος των επαύλεων των 2 εταιρειών των ημέτερων. Κάτι που θα έκανε σε άλλες περιπτώσεις…Αλλα εδώ κάτι φαίνεται να επείγει..

Η θέση του οικολογικού ακτιβιστικού κινήματος πάντως φαίνεται να είναι το πάγωμα για να γίνουν οι αναγκαίες μελέτες και να διαφανεί οι πραγματικές επιπτώσεις των έργων…
Αναδημοσιεύουμε πιο κάτω δυο κείμενα τα οποία καταγράφουν τις παρατυπίες: το ένα είναι της ICOMOS, και το άλλο δημοσιεύτηκε στον Φιλελεύθερο από τον Άγγελο Νικολάου, ο οποίος υπήρξε από τους πιο συνεπείς δημοσιογράφους στην κάλυψη του σκανδάλου.

ICOMOS Κύπρου - Σύμβουλος της UNESCO για θέματα προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς και του τοπίου (χώρων): «πολεοδομικό και χωροταξικό έγκλημα» στις θαλασσινές σπηλιές

Το ICOMOS Κύπρου, παράρτημα του Διεθνούς Συμβουλίου Μνημείων και Τοποθεσιών ICOMOS, μη κυβερνητικού οργανισμού  και Σύμβουλου της UNESCO για θέματα προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς και του τοπίου (χώρων) σε διεθνές επίπεδο, θεωρεί ότι αδιαμφισβήτητα η επέκταση των ορίων ανάπτυξης, η τροποποίηση των πολεοδομικών ζωνών και η συμπερίληψη της περιοχής περίπτωση των θαλασσινών σπηλιών της Πέγειας σε τουριστική και παραθεριστική Ζώνη (Τ2β και Π1) συνιστά ένα «πολεοδομικό και χωροταξικό έγκλημα».
 
Σε ανακοίνωσή του, το
ICOMOS Κύπρου αναφέρει πως η έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών οκτώ επαύλεων ξεκίνησε παράνομα παραβιάζοντας ουσιώδεις προκαταρκτικούς όρους που έθεσε για τον διαχωρισμό οικοπέδων το αρμόδιο Τμήμα, για να προσθέσει ότι «παρά το γεγονός ότι οι συναρμόδιες αρχές απέστειλαν προειδοποιητικές επιστολές και επέδωσαν ειδοποιήσεις επιβολής, λυπούμαστε να παρατηρήσουμε ότι δεν έχει αρθεί οποιαδήποτε παρανομία στο συγκεκριμένο τεμάχιο και δεν έχουν επιβληθεί αυστηρές κυρώσεις στον φορέα εκμετάλλευσης του έργου, πέρα από την προσωρινή παύση των κατασκευαστικών εργασιών».


Όπως σημειώνει, η χορήγηση αλλεπάλληλων περιβαλλοντικών εγκρίσεων, χωρίς την αξιολόγηση οποιασδήποτε Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για ολόκληρη την περιοχή και οποιασδήποτε Δέουσας Μελέτης Εκτίμησης Επιπτώσεων στο Περιβάλλον για κάθε επιμέρους έργο, συνιστά παράβαση της Νομοθεσίας της Κυπριακής Δημοκρατίας και των Οδηγιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για να προσθέσει ότι «πλέον γινόμαστε μάρτυρες των σοβαρών, αρνητικών και μη-αναστρέψιμων επιπτώσεων, τόσο άμεσων όσο και αθροιστικών / συσσωρευτικών, από την ανεξέλεγκτη ανάπτυξη και διάσπαρτη δόμηση, ακόμη και μερικά μόλις μέτρα πάνω από το χείλος του γκρεμού».

Μια ολοκληρωμένη καταγραφή των «εγκρίσεων» και των κατά συρροή παρανομιών στις θαλασσινές σπηλιές

Η απραξία επιτρέπει σε επιτήδειους να δρουν ακόμη και μετά τις κινητοποιήσεις και να εξασφαλίζουν αδειοδοτήσεις για αναπτύξεις ακόμη και σε περιοχές λίγα μόνο μέτρα μακριά από τους χώρους όπου αναπαράγονται οι φώκιες monachus monachus.

Όπως προκύπτει από την έρευνα του «Φ», τόσο το Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως, όσο και το Τμήμα Περιβάλλοντος φέρουν εξίσου μεγάλες ευθύνες για την αλλοίωση μίας περιοχής εξαιρετικής φυσικής καλλονής και την διατάραξη ενός μοναδικού ενδιαιτήματος αυστηρά προστατευόμενων ειδών χλωρίδας και πανίδας.

Τον τελευταίο έναν χρόνο χορηγήθηκαν 3 περιβαλλοντικές εγκρίσεις για 5 πολεοδομικές αιτήσεις, οι οποίες αφορούν 2 έργα σε 2 τοποθεσίες στην περιοχή Θαλασσινές Σπηλιές του Δήμου Πέγειας. Συνολικά, τα έργα αυτά περιλαμβάνουν 59 επαύλεις με πισίνες, 4 βιολογικούς σταθμούς επεξεργασίας λυμάτων και ένα ξενοδοχείο 5 αστέρων, 8 ορόφων και 168 κλινών. Όλες οι αναπτύξεις χωροθετούνται εντός παραθεριστικών και τουριστικών ζωνών, για τις οποίες όμως δεν έχει αξιολογηθεί καμία Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), ενώ για κανένα από αυτά τα έργα δεν έχει αξιολογηθεί Δέουσα Μελέτη Εκτίμησης Επιπτώσεων στο Περιβάλλον (ΔΜΕΕΠ), παρά το γεγονός ότι εφάπτονται με τις Θαλασσινές Σπηλιές της Πέγειας.
  • Η πρώτη περιβαλλοντική έγκριση
Την 1/3/2017 χορηγήθηκε η πρώτη περιβαλλοντική έγκριση μέσω θετικής Γνωμάτευσης Προκαταρκτικής Εκτίμησης Επιπτώσεων στο Περιβάλλον (ΠΕΕΠ), η οποία αφορά μία πολεοδομική αίτηση (ΠΑΦ/0541/2016) της εταιρείας Zelima Holdings Ltd (θυγατρική της εταιρείας Leptos Estates Ltd). Η περιβαλλοντική έγκριση περιλαμβάνει 6 επαύλεις με πισίνες και βιολογικό σταθμό επεξεργασίας λυμάτων, στις τοποθεσίες Πέτρες του Βαθύ και Κανταρκαστοί.

Οι 6 επαύλεις χωροθετούνται σε Ζώνη Παραθεριστικής Κατοικίας (Π1), η οποία επεκτάθηκε στις 8/2/2008 χωρίς να αξιολογηθεί ΣΜΠΕ και ΔΜΕΕΠ, παρά το γεγονός ότι η Ειδική Περιοχή Προστασίας Χερσόνησος Ακάμα, στην οποία εμπίπτουν οι Θαλασσινές Σπηλιές της Πέγειας, χαρτογραφήθηκε ήδη από τον Νοέμβριο του 20003.

Όπως αναφέρεται στη σχετική Γνωμάτευση ΠΕΕΠ, το Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως απέστειλε την πολεοδομική αίτηση στο Τμήμα Περιβάλλοντος στις 8/8/2016 χωρίς ΠΕΕΠ. Το Τμήμα Περιβάλλοντος ζήτησε όπως υποβληθεί η σχετική ΠΕΕΠ, το οποίο έγινε στις 21/10/2016. Λόγω του ότι η υποβληθείσα ΠΕΕΠ ήταν ελλιπής, ζητήθηκε όπως υποβληθεί πλήρης ΠΕΕΠ, το οποίο έγινε στις 15/12/2016. Το συγκεκριμένο έργο δεν υποβλήθηκε σε ΔΜΕΕΠ, παρά το γεγονός ότι εφάπτεται με τη Χερσαία Ζώνη Υψηλής Προστασίας της Φύσης (ΥΠ3β) Βιότοπος Μεσογειακής Φώκιας, όπως καθορίζεται από τα Διαχειριστικά Σχέδια των περιοχών Natura 2000. Το Τμήμα Περιβάλλοντος απέστειλε την ΠΕΕΠ στο Τμήμα Αλιείας και Θαλάσσιων Ερευνών (ΤΑΘΕ), το Τμήμα Αναπτύξεως Υδάτων (ΤΑΥ), την Υπηρεσία Θήρας και Πανίδας (ΥΘΠ), την Επαρχιακή Διοίκηση Πάφου και τον Δήμο Πέγειας για την υποβολή απόψεων. Η ΠΕΕΠ δεν παρουσιάστηκε και δεν εξετάστηκε από την Επιτροπή Εκτίμησης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΕΕΠΕ).

Το ΤΑΘΕ ζήτησε τη διεξαγωγή ολοκληρωμένης αξιολόγησης αθροιστικών και συσσωρευτικών επιπτώσεων, παραδείγματος χάριν μέσω της εκπόνησης ΔΜΕΕΠ, απ’ όλες τις αναπτύξεις στην περιοχή των Θαλασσινών Σπηλιών, με σαφή αναφορά σε όλες τις πολεοδομικές αιτήσεις που εκκρεμούσαν ταυτόχρονα ενώπιον της Περιβαλλοντικής Αρχής. Συγκεκριμένα, το ΤΑΘΕ στις 31/1/2017 επισήμανε ότι «οι αναπτύξεις αυτές θα πρέπει να προσεγγιστούν και να αξιολογηθούν ολοκληρωμένα (π.χ. Μελέτη Δέουσας Εκτίμησης Επιπτώσεων στο Περιβάλλον) και όχι απομονωμένα, αποφεύγοντας έτσι τον κατακερματισμό των πιέσεων που τυχόν να έχουν στη σημαντική αυτή περιοχή». 
  • Η δεύτερη περιβαλλοντική έγκριση
Στις 29/5/2017 χορηγήθηκε η δεύτερη περιβαλοντική έγκριση μέσω θετικής Γνωμάτευσης ΠΕΕΠ, η οποία αφορά μία πολεοδομική αίτηση (ΠΑΦ/0592/2016) της εταιρείας Celicandia Ltd (θυγατρική της εταιρείας Korantina Homes Ltd). Η περιβαλλοντική έγκριση περιλαμβάνει 9 επαύλεις με πισίνες και βιολογικό σταθμό επεξεργασίας λυμάτων, στις τοποθεσίες Καφίζης και Μανίκης, όπου χωροθετείται το έργο Cap St George Beach Club Resort, το οποίο ήδη περιλαμβάνει περίπου 20 επαύλεις και ένα Clubhouse (παραθαλάσσιο κέντρο εστίασης και αναψυχής). 

Παρότι χωροθετούνται σε Τουριστική Ζώνη (Τ2β) η οποία καθορίστηκε το 1976, όλες οι υφιστάμενες αναπτύξεις (επαύλεις και Clubhouse) αδειοδοτήθηκαν και ανεγέρθηκαν μετά το 2009-2010, οπότε κηρύχθηκαν και επίσημα οι περιοχές του Δικτύου Natura 2000 Τόπος Κοινοτικής Σημασίας (ΤΚΣ CY4000010) και Ζώνη Ειδικής Προστασίας (ΖΕΠ CY4000023) Χερσόνησος Ακάμα. Ωστόσο, η Τουριστική Ζώνη δεν υποβλήθηκε ποτέ σε ΣΜΠΕ και οι συγκεκριμένες αναπτύξεις δεν υποβλήθηκαν σε ΔΜΕΕΠ, αν και εφάπτονται με τις περιοχές Natura 2000. 

Σημειώνεται επίσης ότι κατά την ανέγερση των συγκεκριμένων αναπτύξεων μεταξύ 2011-2016 καταγράφεται σωρεία παράνομων κατασκευών (όπως αλλοίωση της γεωμορφολογίας της περιοχής, εκβραχισμός της ακτής, διαμόρφωση της παραλίας, αποκοπή της πρόσβασης του κοινού προς την παραλία, δημιουργία τσιμεντένιας πλατείας, τοποθέτηση περιμετρικού φωτισμού, κ.α.), για τις οποίες μάλιστα επιδόθηκε Ειδοποίηση Επιβολής από το Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως στις 22/2/2016, κατόπιν σχετικών καταγγελιών του Τμήματος Περιβάλλοντος και του Τμήματος Αρχαιοτήτων.
Όπως αναφέρεται στη σχετική Γνωμάτευση ΠΕΕΠ, το Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως απέστειλε την πολεοδομική αίτηση στο Τμήμα Περιβάλλοντος στις 12/8/2016 χωρίς ΠΕΕΠ. Το Τμήμα Περιβάλλοντος ζήτησε όπως υποβληθεί η σχετική ΠΕΕΠ, το οποίο έγινε στις 20/1/2017. Το συγκεκριμένο έργο δεν υποβλήθηκε σε ΔΜΕΕΠ, παρά το γεγονός ότι εφάπτεται με τη Χερσαία Ζώνη Υψηλής Προστασίας της Φύσης (ΥΠ3β) Βιότοπος Μεσογειακής Φώκιας, όπως καθορίζεται από τα Διαχειριστικά Σχέδια των περιοχών Natura 2000. Το Τμήμα Περιβάλλοντος απέστειλε την ΠΕΕΠ στο ΤΑΘΕ, το ΤΑΥ, την ΥΘΠ, το Τμήμα Δασών, το Τμήμα Αρχαιοτήτων, την Επαρχιακή Διοίκηση Πάφου και τον Δήμο Πέγειας για την υποβολή απόψεων. Η ΠΕΕΠ δεν παρουσιάστηκε και δεν εξετάστηκε από την ΕΕΠΕ.

Το ΤΑΘΕ, η ΥΘΠ και η Ελεγκτική Υπηρεσία με επιστολές τους ζήτησαν την ολοκληρωμένη αξιολόγηση αθροιστικών και συσσωρευτικών επιπτώσεων, παραδείγματος χάριν μέσω της εκπόνησης ΔΜΕΕΠ, απ’ όλες τις αναπτύξεις στην περιοχή των Θαλασσινών Σπηλιών, με σαφή αναφορά σε όλες τις πολεοδομικές αιτήσεις που εκκρεμούσαν ταυτόχρονα ενώπιον της Περιβαλλοντικής Αρχής.
Η επιστολή της Ελεγκτικής Υπηρεσίας ημερ. 6/4/2017 που κοινοποιήθηκε και στο Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «η μεμονωμένη εξέταση της ανάπτυξης για την ανέγερση των έξι κατοικιών στην υπό αναφορά περιοχή και έκδοση θετικής γνωμάτευσης, δεν συνάδει με τις θέσεις του ΤΑΘΕ, τις οποίες η Υπηρεσία μας θεωρεί ότι θα έπρεπε να είχαν ληφθεί πολύ σοβαρά υπόψη». 

Το ΤΑΘΕ με επιστολή του ημερ. 19/4/2017 αναφέρει ότι η ΠΕΕΠ δεν κάνει ιδιαίτερη αναφορά σε ό,τι αφορά τις τυχόν πιέσεις από την ανέγερση των κατοικιών στη θαλάσσια περιοχή και ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τον οικότοπο θαλάσσια σπήλαια, ο οποίος αποτελεί σημαντικό ενδιαίτημα για τη μεσογειακή φώκια που παρατηρείται στην εν λόγω θαλάσσια περιοχή.

Το ίδιο συνέβηκε και στην περίπτωση των εννέα κατοικιών στην περιοχή Καφίζη, όπου η ΥΘΠ ζήτησε να εξεταστεί σοβαρά το ενδεχόμενο να ετοιμαστεί και να αξιολογηθεί ΔΜΕΕΠ για έργα που δύνανται να έχουν επιπτώσεις στα είδη και οικοτόπους της περιοχής του δικτύου Natura 2000. Μάλιστα, η ΥΘΠ άσκησε οξεία κριτική για τις πανομοιότυπες ανεπαρκείς και προβληματικές ΠΕΕΠ για τα δύο έργα που αφορούν στην ανέγερση 6 και 9 επαύλεων αντίστοιχα. Ταυτόχρονα έγινε καταγγελία από την ΥΘΠ για παράνομη έναρξη κατασκευαστικών εργασιών των 9 επαύλεων, πριν από την χορήγηση περιβαλλοντικής έγκρισης και πολεοδομικής και οικοδομικής άδειας. Παρά την καταγγελία της ΥΘΠ, το Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως δεν προχώρησε στην επίδοση Ειδοποίησης Επιβολής.
  • Η τρίτη περιβαλλοντική έγκριση
Στις 9/3/2018 χορηγήθηκε η τρίτη περιβαλλοντική έγκριση μέσω θετικής Γνωμάτευσης Μελέτης Εκτίμησης Επιπτώσεων στο Περιβάλλον (ΜΕΕΠ), η οποία αφορά τρεις πολεοδομικές αιτήσεις (ΠΑΦ/00929/2016, ΠΑΦ/00930/2016 και ΠΑΦ/00978/2016) της εταιρείας Korantina Homes Ltd. Η περιβαλλοντική έγκριση περιλαμβάνει 44 επαύλεις με πισίνες, 2 βιολογικούς σταθμούς επεξεργασίας λυμάτων και ένα ξενοδοχείο 5 αστέρων, 8 ορόφων και 168 κλινών, στις τοποθεσίες Καφίζης και Μανίκης, όπου χωροθετείται το έργο Cap St George Beach Club Resort.

Όπως αναφέρεται στη σχετική Γνωμάτευση ΜΕΕΠ, το Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως απέστειλε στο Τμήμα Περιβάλλοντος τρεις πολεοδομικές αιτήσεις στις 9/12/2016, οι οποίες αρχικά αφορούσαν στην ανέγερση: (α) ενός ξενοδοχείου 5 αστέρων, 10 ορόφων και 250 κλινών, καθώς και βιολογικού σταθμού επεξεργασίας λυμάτων (ΠΑΦ/00929/2016), (β) 31 επαύλεων με πισίνες και βιολογικό σταθμό επεξεργασίας λυμάτων (ΠΑΦ/00930/2016) και (γ) 30 επαύλεων με πισίνες (ΠΑΦ/00978/2016). Η μία πολεοδομική αίτηση (ΠΑΦ/00929/2016), η οποία αφορά στην ανέγερση του ξενοδοχείου και ενός βιολογικού σταθμού επεξεργασίας λυμάτων συνοδευόταν από ΠΕΕΠ, η οποία όμως δεν αξιολογούσε τις επιπτώσεις στο περιβάλλον από την ανέγερση των υπόλοιπων 61 επαύλεων και ενός ακόμη βιολογικού σταθμού επεξεργασίας λυμάτων.

Με επιστολή ημερομηνίας 24/2/2017 προς την Πολεοδομική Αρχή, το Τμήμα Περιβάλλοντος απαίτησε να υποβληθεί μια ενιαία ΜΕΕΠ, η οποία να καλύψει και τις τρεις πολεοδομικές αιτήσεις, λόγω του ότι οι αιτήσεις υποβλήθηκαν από τις ίδιες εταιρείες και οι προτεινόμενες αναπτύξεις χωροθετούνται στην ίδια περιοχή. Στην ίδια επιστολή ζητήθηκε στην ΜΕΕΠ, να λάβει υπόψη τις επιπτώσεις στις περιοχές του Δικτύου Natura 2000 και το εν λόγω Διαχειριστικό Σχέδιο που ετοιμάστηκε. Στις 29/5/2017 το Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως απέστειλε στο Τμήμα Περιβάλλοντος την ΜΕΕΠ για τα προτεινόμενα έργα.

Στις 24/7/2017 με νέα επιστολή του Τμήματος Περιβάλλοντος προς την Πολεοδομική Αρχή ζητήθηκαν συμπληρωματικά στοιχεία, επειδή κρίθηκε ότι η ΜΕΕΠ δεν ήταν επαρκής, λόγω του ότι η περιοχή χωροθέτησης των αιτούμενων αναπτύξεων εφάπτεται με τις περιοχές του Δικτύου Natura 2000, ΤΚΣ (CY4000010) και ΖΕΠ (CY4000023) Χερσόνησος Ακάμα, καθώς και το Κρατικό Δάσος Αγίου Γεωργίου και το Εθνικό Δασικό Πάρκο Ακάμα. Στις 20/9/2017 υποβλήθηκαν τα συμπληρωματικά στοιχεία της ΜΕΕΠ. 

Ωστόσο, στις 8/11/2017 υποβλήθηκε αναθεωρημένη ΜΕΕΠ που περιελάμβανε και τα συμπληρωματικά στοιχεία, καθώς αναθεωρήθηκαν τα σχέδια και η δυναμικότητα των 3 πολεοδομικών αιτήσεων, οι οποίες πλέον αφορούσαν στην ανέγερση: (α) ενός ξενοδοχείου 5 αστέρων, 8 ορόφων και 168 κλινών, καθώς και ενός βιολογικού σταθμού επεξεργασίας λυμάτων (ΠΑΦ/00929/2016), (β) 20 επαύλεων με πισίνες και βιολογικό σταθμό επεξεργασίας λυμάτων (ΠΑΦ/00930/16) και (γ) 24 επαύλεων με πισίνες (ΠΑΦ/00978/16).

Η αναθεωρημένη ΜΕΕΠ εξετάστηκε σε συνεδρία της ΕΕΠΕ στις 24/11/2017, κατά την οποία αποφασίστηκε η υποβολή νέων συμπληρωματικών στοιχείων, καθώς εξακολουθούσε να παρουσιάζει ελλείψεις. Τα πρακτικά της συνεδρίας της ΕΕΠΕ που διεξήχθη στις 24/11/2017 απεστάλησαν στις 24/1/2018. Το Τμήμα Περιβάλλοντος ζήτησε να υποβληθούν τα συμπληρωματικά στοιχεία μέσω επιστολής στις 13/12/2017. Τα συμπληρωματικά στοιχεία υποβλήθηκαν στις 2/1/2018 και 5/1/2018, ενώ εξετάστηκαν στις 30/1/2018 από την ΕΕΠΕ. Τα πρακτικά της συνεδρίας της ΕΕΠΕ που διεξήχθη στις 30/1/2018 απεστάλησαν στις 15/2/2018.

Αντί να ζητηθεί, υποβληθεί και να αξιολογηθεί ΔΜΕΕΠ, η ΜΕΕΠ και τα συμπληρωματικά στοιχεία παρουσιάστηκαν σε συνεδρία την ad hoc Επιτροπής για τη Δέουσα Εκτίμηση Επιπτώσεων στο Περιβάλλον στις 17/1/2018. Η Έκθεση ΔΜΕΕΠ απεστάλη στα Μέλη της ad hoc Επιτροπής στις 31/1/2018, ενώ σημειώνεται ότι δεν τηρούνται καν πρακτικά στις συνεδριάσεις της ad hoc Επιτροπής, κατά παράβαση του άρθρου 24 του Νόμου περί των Γενικών Αρχών του Διοικητικού Δικαίου. Στις 13/2/2018 έγινε νέα συνεδρία της ΕΕΠΕ, με σκοπό την παρουσίαση της Έκθεσης ΔΜΕΕΠ και την τελική τοποθέτηση των Μελών της Επιτροπής. Η Γνωμάτευση ΜΕΕΠ εκδόθηκε στις 9/3/2018, ενώ ακόμη δεν έχουν αποσταλεί τα πρακτικά της τελευταίας συνεδρίας που διεξήχθη στις 13/2/2018.

Κατά συρροή παρανομίες 
Το Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως με Ειδοποίηση Επιβολής ημερ. 22/2/2016 καλούσε τους ιδιοκτήτες του τεμαχίου που προορίζετο για διαίρεση γης σε 4 οικόπεδα για άμεσο τερματισμό των συνεχιζόμενων δραστηριοτήτων. Ωστόσο, δεν δόθηκε οποιαδήποτε συνέχεια ώστε να επιβληθούν οποιεσδήποτε κυρώσεις στους παρανομούντες. Ακολούθησαν καταγγελίες από το ΤΑΘΕ και το Τμήμα Περιβάλλοντος για συνέχιση των παράνομων κατασκευών και αυθαίρετων επεμβάσεων εντός της Ζώνης Προστασίας της Παραλίας και των περιοχών Natura 2000 τον Ιούνιο του 2017.
Παρόλα αυτά, την ίδια στιγμή δόθηκαν θετικές γνωμοδοτήσεις από το Τμήμα Δασών, το ΤΑΘΕ και το Τμήμα Περιβάλλοντος μεταξύ Απριλίου και Ιουνίου 2017 για την Έγκριση του Σχεδίου Χρήσης της Παραλίας Καφίζης, χωρίς να αξιολογηθεί ΔΜΕΕΠ κατά παράβαση του άρθρου 16 του περί Προστασίας και Διαχείρισης της Φύσης και της Άγριας Ζωής Νόμου, σύμφωνα με Γνωμάτευση του Νομικού Συμβούλου της Κεντρικής Επιτροπής Παραλίας (ΚΕΠ) που απεστάλη στον γραμματέα της ΚΕΠ στις 5/12/2017 και κοινοποιήθηκε στα μέλη της ΚΕΠ στις 9/3/2018.

Στις 4/8/2017 έγινε δημοσίευση από τον υπουργό Εσωτερικών της Γνωστοποίησης Έγκρισης του Σχεδίου Χρήσης της Παραλίας Καφίζης, η οποία απεστάλη από τον γραμματέα προς τα μέλη της ΚΕΠ στις 11/12/2017, μετά τη λήξη της διορίας των 30 ημερών για την υποβολή ένστασης που προνοεί το άρθρο 5Ζ του Νόμου περί της Προστασίας της Παραλίας.

Στις 10/1/2018, υποβλήθηκε επίσης έκθεση της Πρωτοβουλίας για τη Διάσωση των Φυσικών Ακτών προς τις συναρμόδιες αρχές και τα Μέλη της Ad-hoc Επιτροπής για τη Δέουσα Εκτίμηση, μέσω της οποίας καταγράφεται σωρεία παλαιών και νέων παράνομων κατασκευών και αυθαίρετων επεμβάσεων στις τοποθεσίες Καφίζης και Μανίκης.
Σοβαρές επιφυλάξεις και ενστάσεις υπήρξαν και από τα μέλη της ΕΕΠΕ και της Ad-hoc Επιτροπής για τη Δέουσα Εκτίμηση για τη ΜΕΕΠ και τα συμπληρωματικά στοιχεία που υποβλήθηκαν προς εξέταση. Στη συνέχεια, έγιναν νέες καταγγελίες από το ΤΑΘΕ, το Τμήμα Δασών και το Τμήμα Περιβάλλοντος για παράνομη έναρξη κατασκευαστικών εργασιών. Ακολούθησε Ειδοποίηση Επιβολής από το Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως στις 26/1/2018 για την παράνομη έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών οκτώ επαύλεων.

Η παράνομη έναρξη κατασκευαστικών εργασιών έγινε εντός του Κηρυγμένου Αρχαίου Μνημείου Πίνακα Α’ και Β’ Αρχαίες Λιμενικές Εγκαταστάσεις και Νεώριο στην τοποθεσία Μανίκης και συνιστά παραβίαση ουσιωδών όρων του Τμήματος Αρχαιοτήτων και του άρθρου 8 του Νόμου περί Αρχαιοτήτων. Σημειώνεται ότι ούτε καν οι προκαταρκτικοί ουσιώδεις όροι που έθεσε το Τμήμα Αρχαιοτήτων δεν συμπεριλήφθηκαν στη Γνωμάτευση ΜΕΕΠ που εξέδωσε το Τμήμα Περιβάλλοντος.
Ως επιστέγασμα όλων των πιο πάνω παρατυπιών, παρανομιών και αυθαιρεσιών, η χορήγηση περιβαλλοντικής έγκρισης μέσω θετικής Γνωμάτευσης ΜΕΕΠ έγινε στις 9/3/2018, πριν την οριστικοποίηση των μέτρων που αποφασίστηκαν στην υπηρεσιακή σύσκεψη που έγινε στο Υπουργείο Γεωργίας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος στις 8/3/2018, καθώς και την υποβολή των συστάσεων της Ελεγκτικής Υπηρεσίας στις 13/3/2018 και τη συζήτηση του θέματος στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Περιβάλλοντος στις 14/3/2018.

Και μια αναφορά στον Ακάμα ως το ευρύτερο πλαίσιο της συζήτησης



 Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για την τελευταία Απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου για τον Ακάμα, ημερομηνίας 20/2/2018
Έμεινε ξεκρέμαστος ο Ακάμας (χάρτης) - Άγγελος Νικολάου
Ο Φιλελεύθερος, Σάββατο, 24 Μαρτίου 2018
http://www.philenews.com/eidiseis/perivallon/article/504586/emeine-xekremastos-o-akamas-chartis




[1] Πρωτοβουλία για την Διάσωση των Φυσικών Ακτών 19 Ιανουαρίου
[2] Και συνεχίζεται η κωμωδία συγκάλυψης του σκανδάλου στις Θαλασσινές Σπηλιές της Πέγειας. Καλά, δεν έχουν όνομα οι developers; Τόση δειλία πια, τόση εξάρτηση από τα ΜΜΕ; Λοιπόν, απ' ότι μάθαμε, ο ένας είναι ο Λεπτός [και όλα τα ΜΜΕ, ως γνωστόν συγκαλύπτουν τα δίκτυα διαπλοκής-κουμπαράτων του Αβέρωφ] και υπάρχουν και δυο εταιρείες που φαίνονται να συνδέονται – η μια φαίνεται να είναι θυγατρική της άλλης [μητρική εταιρεία είναι η Korantina Homes Ltd και θυγατρική εταιρεία είναι η Celicandia Ltd], ιδιοκτησίας Ρώσου «στρατηγικού επενδυτή», αλλά με τοπική διαχείριση. Και από ότι φαίνεται η εν λόγω επιχείρηση [με τις δυο εταιρείες] δίδει τη μία εισφορά μετά την άλλη στο κυβερνών κόμμα του ΔΗΣΥ και στην προεκλογική εκστρατεία του Αναστασιάδη… Μήπως υπάρχει στο λεξιλόγιο της απούσας ευθιξίας η έννοια «σύγκρουση συμφερόντων» ή πλέον απαγορεύεται και αυτή από τους πειθήνιους;
Ιδού και οι πηγές για δημοσιογράφους που θέλουν να πάρουν τα πράγματα ένα βήμα πιο πέρα:
Οι «συνολικές εισπράξεις του ΔΗΣΥ για το 2016» (βλ. 30/2/2016):
http://disy.org.cy/assets/%CE%A3%CF%85%CE%BD%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CE%AD%CF%82%20%CE%95%CE%B9%CF%83%CF%80%CF%81%CE%B1%CE%BE%CE%B5%CE%B9%CF%82%202016.pdf
Οι τρεις περιβαλλοντικές εγκρίσεις που χορηγήθηκαν μεταξύ 2017-2018:


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Επίπεδο γελοιότητας με το συμπάθκειο – τα κοπελλούθκια του Χριστοδουλίδη πρέπει να πηαίνουν σχολείο με κρατική επιχορήγηση;

· Βοηθώντας τον Αριστο Μιχαηλίδη να μάθει νάκκον την ιστορία του Γρίβα με τεκμήρια του ίδιου..

Μια απλή ερώτηση είναι: Ο Χάρης Γεωργιάδης έσιει συμφέροντα σε επενδυτικό ταμείο που συνδέεται με τραπεζιτικά συμφέροντα;