Μια δικαίωση της FBME και το κλειστό σύστημα των πιστωτικών καρτών που αποκαλύπτει μια ακόμα διάσταση της διαπλοκής του τραπεζιτικού τομέα: μια ακόμα αποκάλυψη για το πώς το τραπεζιτικό σύστημα λειτουργούσε σαν καρτέλ, και πώς κατάφερε να μπλοκάρει ακόμα και τη λειτουργία μιας υποτυπωδώς έστω.. έννοιας «ανταγωνιστικής αγοράς»
Το πρόστιμο που επέβαλε η Επιτροπή Προστασίας Ανταγωνισμού είναι το υψηλότερο που έχει επιβάλει έως τώρα και αναμένεται να προκαλέσει αντιδράσεις από τα επηρεαζόμενα ιδρύματα. Στη JCC το πρόστιμο που επιβλήθηκε φθάνει το 1.720.806 ευρώ ενώ η Τράπεζα Κύπρου που είναι μεγαλομέτοχος της JCC θα κληθεί να πληρώσει 18. 053.608 ευρώ. Πρόστιμο ύψους 7.670.648 ευρώ επιβλήθηκε και στη Marfin και αναμένεται να διαφανεί αν το ποσό αυτό θα επιβαρύνει τα ταμεία της Τράπεζας Κύπρου.»
Η είδηση για
τις τράπεζες αυτήν την εβδομάδα αφορούσε μια νέα αποκάλυψη του δικτύου
διαπλοκής – αλλά και του σκανδάλου που κρύβεται πίσω από την εμμονή για
κλείσιμο της FBME και με κίνδυνο
να φορτωθεί κόστος το Δημόσιο. Η τελευταία αποκάλυψη δείχνει η Κεντρική Τράπεζα
ως ένα είδος ελεγχόμενου μηχανισμού από τις τοπικές τράπεζες, αρνήθηκε στην FBME να μπει στην αγορά πιστωτικών καρτών. Τώρα τελικά η
επιτροπή ανταγωνισμού αναγνώρισε ότι η FBME είχε δίκαιο και ότι ουσιαστικά υπήρξε ένα άτυπο καρτέλ
των τοπικών τραπεζών που συμμετείχαν στην JCC. Και αυτά προφανώς και με την συνδρομή της Κεντρικής
Τράπεζας.
Τελικά, η FBME είναι ένα κομβικό
σημείο που αποκαλύπτει ενδιαφέροντα δίκτυα διαπλοκής του οικονομικο-πολιτικού
βαθέως κράτους της ελληνοκυπριακής ελίτ
Αυτό
αποκαλύπτει ακόμα ένα παίκτη που ήθελε την επίθεση και κλείσιμο της FBME. Σε προηγούμενες αναφορές είχαμε καταγράψει ότι ένας βασικός
αντίπαλος [για καθαρά ιδιωτικούς λόγους διαφωνιών σε οικονομικά θέματα που
βρίσκονται στα δικαστήρια] ήταν ο κ. Σιακόλας. Άρα το κλείσιμο του αντίπαλου
μέσω τοπικών πολιτικών συμμάχων ήταν ενδεχομένως βολικό. Ταυτόχρονα, η νυν
κυβέρνηση [ή έστω στελέχη της όπως ο Χ. Γεωργιάδης] που ήθελαν να εκβιαστεί η
κυβέρνηση Χριστόφια να υπογράψει ένα ακραία νεοφιλελεύθερο μνημόνιο [όπως
επέμενε η τρόικα μέχρι και τον Νοέμβριο του 2012], ήθελαν να τιμωρήσουν τη FBME γιατί δάνειζε την Κυπριακή Δημοκρατία. Η εμπάθεια είχε
φτάσει σε τέτοιο σημείο που μερικοί φάνηκαν να προτιμούν χρεοκοπία παρά
διαπραγμάτευση [ ο Χ. Γεωργιάδης το καλοκαίρι του 2012 απειλούσε τους
δημοκρατικούς να μην δανείσουν στην κυβέρνηση !!]. Τώρα αποκαλύπτεται και ένας
τρίτος λόγος – το καρτέλ των τραπεζών μαζί με κάποιους σε διάφορες υπηρεσίες
μπλόκαραν την λειτουργία της αγοράς, για να εξυπηρετήσουν τα ιδιοτελή
συμφέροντα μερικών. Κατά τα άλλα είναι οι ίδιοι, που παπαγαλίζουν ρητορικές για
«ελεύθερη αγορά». Εννοούν προφανώς «ελεύθερη «μόνο για τους ιδίους….
Οι Ευθύνες της Κεντρικής Τράπεζας
Στην ιστοσελίδα
της Κεντρικής φαίνεται τζιαι ο διαχωρισμός (σαν το μπούλλινγκ με απομόνωση) των
τραπεζών τζιαι της FBME τζιαι
πιθανώς ο ρόλος της Κεντρικής. Η Κεντρική ως εποπτικός μηχανισμός για τες
τράπεζες εν έξερεν τες νομοθεσίες ανταγωνισμού? "In Cyprus
there are two service providers for card payment schemes , JCC Payment Systems
Ltd (JCC) and FBME Card Services Ltd (FBMECS). JCC was established by six local
banks for the provision of payment system related services to the banking
industry. The cards system handles the authorisation, clearing and settlement
of debit, delayed-debit, credit and pre-paid card transactions, including cash
withdrawals from ATMs, of locally issued cards and cards issued abroad when
used in Cyprus.
Since
early 2009, FBMECS has entered the local market offering acquiring services to
merchants and e-commerce customers, and card issuing services.
As both of these organisations are
licenced payment institutions for the provision of issuing and/or acquiring
payment instruments, they are subject to the CBC’s supervisory competence based
on the provisions of the Payment Services Law (available in Greek only).
The Central Bank of Cyprus (CBC) has placed under its oversight function the
clearing and settlement systems of JCC and FBMECS in accordance with the
provisions of the CBC Law.- http://www.centralbank.gov.cy/nqcontent.cfm?a_id=11475&lang=en
Τα στοιχεία της υπόθεσης από τον Τύπο
«Τα συστήματα πληρωμών που είναι
τριμερή, όπως η AMEX,
περιλαμβάνουν τους εκδότες, τους καταναλωτές και τους εμπόρους. Τα τετραμερή
συστήματα πληρωμών όπως είναι η MasterCard και Visa περιλαμβάνουν τις εκδότριες
τράπεζες, τις εταιρείες αποδοχής καρτών, τους καταναλωτές και τους εμπόρους.
Όταν ένας καταναλωτής αγοράζει ένα προϊόν/υπηρεσία χρησιμοποιώντας την κάρτα
του, ο έμπορας εισπράττει, (αφού περάσει την κάρτα του αγοραστή από το
τερματικό του), το ποσό της λιανικής τιμής του προϊόντος μειωμένο κατά ένα
ποσό. Το ποσό αυτό (εκφρασμένο σε ποσοστό) είναι τα Δικαιώματα Εξυπηρέτησης
Πελατών (ΔΕΠ) και αποκόπτεται από την αποδέκτρια εταιρεία αφού πρώτα ελέγξει με
την εκδότρια τράπεζα της κάρτας του αγοραστή κατά πόσο υπάρχει διαθέσιμο
υπόλοιπο στο λογαριασμό του αγοραστή/πελάτη της τράπεζας που του έκδωσε την
κάρτα. Ένα μεγάλο μέρος της χρέωσης ΔΕΠ αποτελεί η Διατραπεζική Προμήθεια, που
επιστρέφεται από τις αποδέκτριες εταιρείες πίσω στις εκδότριες τράπεζες. Οι
Διατραπεζικές Προμήθειες είναι ένας μηχανισμός εξισορρόπησης μέσω του οποίου
μερικά έξοδα από την πλευρά της έκδοσης καλύπτονται από την πλευρά της
αποδοχής. Οι διατραπεζικές προμήθειες αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος της χρέωσης
που επιβάλλουν οι εταιρείες αποδοχής καρτών στους εμπόρους, δηλαδή το ποσοστό
επί της πράξης που επιβάλλεται στους εμπόρους για την διαχείριση και αποπληρωμή
της πράξης με τη χρήση καρτών πληρωμών.
Οι παραβάσεις στις οποίες η Επιτροπή κατέληξε ότι
στοιχειοθετούνται, εξετάστηκαν με βάση τα δεδομένα και γεγονότα του 2009-2010
και αφορούν:
(i) την
απόφαση της JCC ως
ένωση επιχειρήσεων των εκδοτριών τραπεζών μετόχων της για τον καθορισμό των
Εγχώριων Διατραπεζικών Προμηθειών (στο εξής τα «ΕΔΠ»), που περιορίζει τον
ανταγωνισμό στην αγορά έκδοσης καρτών και κατ΄ επέκταση στην αγορά αποδοχής
καρτών πληρωμών εντός της Κύπρου, καθότι επιφέρει ένα ενιαίο σύστημα καθορισμού
των ΕΔΠ κατά παράβαση του άρθρου 3(1)(α) του Νόμου και του αντίστοιχου άρθρου
101 της ΣΛΕΕ. Η εν λόγω παράβαση είναι συνεχιζόμενη. Επιβληθέν πρόστιμο προς JCC: €1.204.564.
(ii) τις
συμφωνίες που σύναψαν η JCC, μαζί
με τις τράπεζες μη μετόχους της εντός της Κύπρου, και συγκεκριμένα με τις USB, Εμπορική και Societe, για καθορισμό των ΕΔΠ, που
περιορίζουν τον ανταγωνισμό στην αγορά έκδοσης καρτών πληρωμών και κατ΄
επέκταση στην αγορά αποδοχής καρτών πληρωμών εντός της Κύπρου, κατά παράβαση
του άρθρου 3(1)(α) του Νόμου και του αντίστοιχου άρθρου 101 της ΣΛΕΕ. Η εν λόγω
παράβαση είναι συνεχιζόμενη. Επιβληθέντα πρόστιμα προς: JCC: €344.161, USB: €121.519, Εμπορική: €160.851 και Societe: €94.102.
(iii) Την
επιβολή αθέμιτων τιμών στις χρεώσεις που αφορούν τα Δικαιώματα Εξυπηρέτησης
Πελατών (στο εξής τα «ΔΕΠ») μέσω της πρακτικής της ληστρικής τιμολόγησης, από
μέρους της JCC η οποία
κατέχει δεσπόζουσα θέση στη σχετική αγορά της αποδοχής καρτών πληρωμών εντός
της επικράτειας της Κυπριακής Δημοκρατίας, κατά παράβαση του άρθρου 6(1)(α) του
Νόμου και του αντίστοιχου άρθρου 102 της Σ.Λ.Ε.Ε. Επιβληθέν πρόστιμο προς JCC: €172.081.
(iv) Την
επιβολή αθέμιτων τιμών μέσω της πρακτικής της υπερβολικής τιμολόγησης στις
χρεώσεις που αφορούν τις ΕΔΠ, από τις τράπεζες μέτοχους της JCC, ήτοι Τράπεζα Κύπρου, Marfin, Ελληνική Τράπεζα, Alpha Bank, Εθνική
που κατέχουν συλλογική δεσπόζουσα θέση στην αγορά της έκδοσης καρτών πληρωμών
εντός της επικράτειας της Κυπριακής Δημοκρατίας, κατά παράβαση του άρθρου
6(1)(α) του Νόμου και του αντίστοιχου άρθρου 102 της Σ.Λ.Ε.Ε. Επιβληθέντα
πρόστιμα προς: Τράπεζα Κύπρου: €7.221.443, Marfin:€7.670.648,
Ελληνική Τράπεζα: €1.569.989, Alpha Bank: €1.384.271 και Εθνική: €233.972.
Για ότι αφορά την Τράπεζα Πειραιώς, κατά τον ουσιώδη χρόνο, ήτοι το 2009 και το
2010, η Επιτροπή κατέληξε ότι δεν παραβίασε το άρθρο 6(1)(α) του Νόμου και το
αντίστοιχο άρθρο 102 της ΣΛΕΕ με την επιβολή αθέμιτων τιμών και/ή της πρακτικής
της υπερβολικής τιμολόγησης στις χρεώσεις που αφορούν τις ΕΔΠ.
(v) Την
συμπεριφορά της Τράπεζας Κύπρου που κατέχει δεσπόζουσα θέση στην έκδοση και
αποδοχή καρτών American Express (AMEX) εντός
της επικράτειας της Κυπριακής Δημοκρατίας και περιόριζε τον ανταγωνισμό στην
αγορά επεξεργασίας καρτών AMEX, καθότι
χωρίς αντικειμενική δικαιολόγηση, δεν παραχώρησε άδεια στην FBMECS έτσι ώστε τα τερματικά της να
δέχονται κάρτες American Express (AMEX) για
σκοπούς επεξεργασίας συναλλαγών, παραβιάζοντας με τον τρόπο αυτό το άρθρο
6(1)(β) του Νόμου και του αντίστοιχου άρθρου 102 της Σ.Λ.Ε.Ε. προς ζημιά των
καταναλωτών. Η εν λόγω παράβαση συνεχίστηκε μέχρι και το 2014. Επιβληθέν
πρόστιμο προς Τράπεζα Κύπρου: €10.832.165.
Η Επιτροπή, κατά την εξέταση του
ύψους του προστίμου, έλαβε υπόψη τη σοβαρότητα της παράβασης καθώς και τη
διάρκεια αυτής και ενεργώντας στη βάση του άρθρου 24(α)(i) του Νόμου αποφάσισε να επιβάλει τα
πιο πάνω αναφερόμενα διοικητικά πρόστιμα συνολικού ύψους €31.009.766 (τριάντα
ένα εκατομμυρίων και εννέα χιλιάδων επτακοσίων εξήντα έξι ευρώ).
Η Επιτροπή, με την απόφαση της, καλεί
τις καταγγελλόμενες εταιρείες όπως, εντός τριάντα (30) ημερολογιακών ημερών από
την ημερομηνία κοινοποίησης της απόφασης της καταβάλουν τα διοικητικά πρόστιμα
που τους επιβλήθηκαν.
Στην απόφασή της η Επιτροπή καλεί τόσο την JCC όσο και τα υπόλοιπα τραπεζικά
ιδρύματα να πληρώσουν τα πρόστιμα σε διάστημα 30 ημερών.»η
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου